Rekonstruksi Sejarah Lokal Perang Panta
Keywords:
recontruction, historical, panta, warAbstract
Abstract: Historical reconstruction must be done because history is not necessarily known to many people. With the reconstruction process, it is hoped that history can serve as an educational, inspirational, instructive, and recreational function for the readers. Therefore, the purpose of this study is to reconstruct the local history of the "Panta War" into reading material that can be used as learning material for Indonesian and History so that educational, inspirational, instructive, and recreational functions can be achieved. The method used to reconstruct this local history is a heuristic method combined with a historical and sociological approach. The research results on the reconstruction of the local history of “War Panta” in the form of a draft book are ready and in the process of printing books with ISBN. According to the validator of reading skills, the results of this reconstruction are suitable for use as reading material.
Keywords: reconstruction, historical, Panta War
References
Dienaputra, R. D. (2012). Rekonstruksi Sejarah Seni Dalam Konstruk Sejarah Visual. Panggung, 22(4).
Kbbi, K. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Kementerian Pendidikan Dan Budaya.
Mirhan, A. N. (2014). Pentingnya Rekontruksi Sejarah. Jurnal Adabiyah, 14(1), 96–103.
Putra, A. E. (2017). Sketsa pemikiran keagamaan dalam perspektif normatif, historis dan sosial-ekonomi. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 12(2), 209–222.
Qardhawi, Y. (2014). Problematika Rekonstruksi Ushul Fiqih. Al-Fiqh Al-Islâmî Bayn Al-Ashâlah Wa At-Tajdîd, Tasikmalaya.
Rahmanto, B. (1993). Metode Pengajaran Sastra (3rd ed.). Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Subiantoro, S. (2021). Rekonstruksi sistem dan pemikiran pendidik dan tenaga kependidikan dalam pendidikan Islam: Rekonstruksi sistem dan pemikiran pendidik dan tenaga kependidikan dalam pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 6(1), 58–67.
Sulistiyo, A. (2016). Persepsi Siswa Terhadap Materi Sejarah yang Bersifat Kontroversi dalam Membentuk Penalaran Kritis Siswa di SMA Negeri 1 Pekalongan. Indonesian Journal of History Education, 4(1).
Syarifuddin, S. (2015). Pendekatan Historis Dalam Pengkajian Pendidikan Islam. KREATIF: Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 13(2), 121–133.
Tapung, M., & Payong, M. (2019). Rekonstruksi Pendidikan Berbasis Berpikir Kritis (Pbbk) Dalam Menyikapi Permasalahan Sosial Akibat Penggunaan Media Sosial Pada Kurikulum Sekolah Menengah Pertama. Missio, 11(2), 211–232.
Wijayanti, Y. (2017). Peranan Penting Sejarah Lokal Dalam Kurikulum Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Artefak: History and Education, Vol.4 No.1 April 2017. e-ISSN: 2580-0027.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yusra Dewi, Agus Salim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Proceeding International Conference on Malay Identity (ICMI) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mempublikasikan manuskripnya di Proceeding International Conference on Malay Identity (ICMI) ini menyetujui ketentuan berikut:
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Proceeding International Conference on Malay Identity (ICMI) berhak menjadi yang pertama menerbitkan dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International (Attribution 4.0 International CC BY 4.0) .
- Penulis dapat mengirimkan artikel secara terpisah, mengatur distribusi non-eksklusif manuskrip yang telah diterbitkan dalam jurnal ini ke versi lain (misalnya, dikirim ke repositori institusi penulis, publikasi ke dalam buku, dll.), dengan mengakui bahwa manuskrip telah diterbitkan pertama kali di Proceeding International Conference on Malay Identity (ICMI)