Utilization of Social Media as a Communication Tool in Health Promotion

Authors

  • Dania Nuzulattibyani Poltekes Kemenkes Jambi
  • Sari Indah Febriani Poltekes Kemenkes Jambi
  • Rengki Afria Universitas Jambi

Keywords:

Utilization, social media, Communication, ancient malay, healt promotion

Abstract

Social media has become an effective communication tool in health promotion efforts. In today's digital age, the use of social media has increased among the public, making social media platforms useful for disseminating health information and encouraging people to adopt healthier lifestyles. In this article, we explore what is unique about social media, as well as its challenges. In health promotion, the use of social media has a huge advantage as it allows you to reach a wider audience. With millions of users active on various social media platforms such as Facebook, Instagram, and Twitter, it is easy to send health messages to thousands of people within seconds. Social media also allows the public and health information providers to interact directly, which allows for fruitful discussions and advice to be given in real-time.

Abstrak

Media sosial telah menjadi alat komunikasi yang efektif  dalam upaya promosi kesehatan. Dalam era digital saat ini, penggunaan media sosial telah meningkat di kalangan masyarakat, menjadikannya platform di media sosial berguna untuk menyebarkan informasi tentang kesehatan dan mendorong masyrakag untuk menerapkan gaya hidup yang lebih sehat. Dalam artikel ini, kami menjelajahi apa saja keunikan yang dimiliki oleh media sosial, besertan tantangannya. Dalam promosi kesehatan, penggunaan media sosial memiliki keuntungan besar karena memungkinkan Anda menjangkau khalayak yang lebih luas. Dengan jutaan pengguna yang aktif di berbagai platform media sosial seperti Facebook, Instagram, dan Twitter, adalah mudah untuk mengirimkan pesan kesehatan ke ribuan orang dalam hitungan detik. Media sosial juga memungkinkan masyarakat dan penyedia informasi kesehatan berinteraksi secara langsung, yang memungkinkan diskusi yang bermanfaat dan saran yang diberikan secara real-time.

References

Annur, C. M. (2023, 11 02). Indonesia masuk 3 besar negara pengguna Facebook terbesar dunia. Retrieved from dataindonesia.id: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/11/02/indonesia-masuk-3-besar-negara-pengguna-facebook-terbesar-dunia#:~:text=Adapun%20pengguna%20Facebook%20di%20Indonesia,dengan%20188%2C05%20juta%20pengguna.

Chen J, Wang Y. (2021). Social Media Use for Health Purposes: Systematic Review. J Med Internet Res, 23(5): e17917 https://www.jmir.org/2021/5/e17917

Leonita, E., & Jalinus, N. (2018). Peran Media Sosial Dalam Upaya Promosi Kesehatan: Tinjauan Literatur. Invotek: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 18(2), 25-34. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/invotek.v18i2.261

Pandhika, D., Stiawati, T., & Jumiati, I. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Alat Promosi Kesehatan Rumah Sakit di Indonesia: Literature Review. Faletehan Health Journal, 10(02), 131-136. https://doi.org/10.33746/fhj.v10i02.502

Rizaty, M. A. (2023, 09 27). Pengguna TikTok Indonesia terbesar kedua di dunia pada Juli 2023. Retrieved from dataindonesia.id: https://dataindonesia.id/internet/detail/pengguna-tiktok-indonesia-terbesar-kedua-di-dunia-pada-juli-2023

Rizaty, M. A. (2023, 11 21). data jumlah pengguna instagram di indonesia. Retrieved from dataindonesia.id: https://dataindonesia.id/internet/detail/data-jumlah-pengguna-instagram-di-indonesia-oktober-2018-oktober-2023

Rizaty, M. A. (2023, 11 28). data jumlah pengguna media sosial di dunia. Retrieved from dataindonesia.id: https://dataindonesia.id/internet/detail/data-jumlah-pengguna-media-sosial-di-dunia-oktober-2020oktober-2023

Singh, S. P. (2016). effect of social media in health care. world jurnal of pharmacy and pharmacrutical sciences.

Smailhodzic, E., Hooijsma, W., Boonstra, A. et al. (2016). Social media use in healthcare: A systematic review of effects on patients and on their relationship with healthcare professionals. BMC Health Serv Res, 16, 442 https://doi.org/10.1186/s12913-016-1691-0

Wahyuni, S., Arisani, G., Riani, R., & Hanipah, H. (2022). Peran Media Sosial Sebagai Upaya Promosi Kesehatan. Jurnal Forum Kesehatan : Media Publikasi Kesehatan Ilmiah, 11(2), 86-96. https://doi.org/10.52263/jfk.v11i2.233

Yustikasari. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Bagi Promosi Kesehatan di Pusat Kesehatan Masyarakat/Puskesmas Yustikasari. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(11), 2909–2916. https://doi.org/10.53625/jabdi.v1i11.1848

Downloads

Published

2023-12-10

How to Cite

Nuzulattibyani, D. ., Febriani, S. I., & Afria, R. (2023). Utilization of Social Media as a Communication Tool in Health Promotion. Proceeding International Conference on Malay Identity, 4, 49–55. Retrieved from http://conference.unja.ac.id/ICMI/article/view/248

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.